Det er indlysende, at med den teknologiske udvikling er der flere og flere ting, folk kan gøre online, lige fra nogle underholdende ting som at se Live Stream Fodbold, til at læse online nyheder. Der er færre og færre mennesker, der køber aviser i dag, da digital journalistik er vokset hurtigt.Den åbenlyse forskel på traditionel og digital journalistik er at den digitale udgave er online. Der er også andre forskelle, som vi kigger på nedenfor, når vi gennemgår de to forskellige måder at skrive på.
Traditionel journalistik baseret på kilder
Med traditionel journalistik rapporterer journalister normalt på baggrund af at vidne en begivenhed, interviews med eksterne kilder eller statistiske data. Flere taler om at ny digital journalistik indebærer at journalisten inkluderer hans eller hendes holdning. Naturligvis afhænger det af hvem de skriver for og andre faktorer.
Ny struktur med digital journalistik
Den nye digitale journalistik byder også på en ny struktur. Der følges ikke en traditionel struktur med introduktion, indhold, konklusion osv. Mange gange er der større fokus på spænding, livlige beskrivelser, en interessant fortælling osv. I og med at der er så mange artikler på nettet, bruger journalister nu til dags en mere levende fortælling til at fange læsernes opmærksomhed.
En mere interaktiv oplevelse
Den digitale journalistik byder også på en mere interaktiv oplevelse. Her kan læsere nogle gange kommentere på indlæg. Det kan foregå med live dækning samt i kommentarfelter både på de sociale medier og mediernes hjemmesider. Dette er stort set umuligt med traditionel journalistik. Måske har der traditionelt set været en form for brevkasser, men der er ikke tale om en reel mulighed for at have en samtale, som nu er muligt med den digitale journalistik.
Hurtigere nyheder
En af de største fordele ved digital journalistik er netop at det er muligt at få nyhederne næsten live. Der er ofte live dækninger af politiske valg, retssager, danske landsholdskampe osv. Det er ikke muligt med den traditionelle journalistik.
Fokus på andre faktorer
Den digitale journalistik handler ikke kun om at skrive. Det handler også om at drive trafik til internetsiderne. Fx skal journalisterne fokuserer på nøgleord, som bør være en del af teksten, for at optimere indholdet til SEO. Det står for Search Engine Optimization og dækker over konceptet med hvordan du kan forbedre dine chancer for at dukke op i Google, når folk søger på noget. Desuden skal journalisterne også fokusere på antal ord i en sætning, en paragraf, titler, billeder og andre faktorer. Alt dette havde ikke en afgørende faktor for traditionel journalistik, som er struktureret på en anden måde.
Derfor vinder digital over traditionel journalistik
Indtil videre lader det til at digital journalistik vinder kampen mod det traditionelle format. Det skyldes blandt andet at det er hurtigt, yderst relevant og lettilgængeligt. Desuden er det en økonomisk løsning, da du ofte kan læse nyheder gratis. Nogle gange skal du betale en lille pris for et abonnement for mere avanceret journalistik, men mange gange kan du blive oplyst helt gratis på internettet.
Kan de digital journalistik erstatte den traditionelle?
Spørgsmålet til den helt store million er hvorvidt det digitale format kan erstatte den traditionelle form at skrive på. Der har længe været tale om hvor realistisk det er at aviserne bliver ved med at blive trykket ude i fremtiden, nu hvor der er flere muligheder for at nå ud til et bredere publikum online med færre omkostninger.
Indtil videre lader det dog ikke til at store virksomheder som Berlingske, New York Times, The Guardian og andre vil forsvinde i den nære fremtid. Faktisk har de formået at tilpasse sig til den moderne verden ved at tilbyde begge dele.
Måske vil der komme færre traditionelle medier, da de nye fokuserer på digital journalistik. Det kan også være når de yngre generationer bliver ældre at det traditionelle format langsomt vil forsvinde. Indtil da kan vi nyde at der er både traditionel og digital journalistik i nutidens verden.